Funktionel

Funktionel Fitness

Hvad er funktionel fitness?

Funktionel fitness refererer til en træningsmetode, der fokuserer på at forbedre kroppens evne til at udføre dagligdags aktiviteter og bevægelser. Målet er ikke kun at opnå en æstetisk krop, men også at øge funktionaliteten og styrken i de bevægelser, vi udfører i hverdagen.

Hvorfor vælge funktionel fitness?

Funktionel Fitness er for alle. Lige fra nybegynder til øvede, fra atleten til motionisten, unge som gamle. Der bliver aldrig stillet højere krav, end hvad fysikken tillader.

Det betyder, at uanset niveau, kan alle træne sammen på det samme hold, og alle får noget ud af træningen.

På konkurrence plan er Funktionel Fitness opdelt i 6 forskellige kategorier. Styrke, Udholdenhed, Skill, Kropsvægt, Power og et Mix af alle ting.

Det betyder, at du i den daglige træning vil møde mange forskellige øvelser, som både øger din styrke, udholdenhed og smidighed.

KUN

259 kr. / mdr

Inklusiv adgang til de resterende hold i vægtløftning, styrkeløft og open gym.

Træning & Konkurrence

inden for Funktionel Fitness

 

Hvis du er en af dem, der nyder at udfordre dig selv og presse dine grænser, så er Funktionel Fitness det rette valg for dig. Funktionel Fitness kan praktiseres både som træningsform og som konkurrence, men de grundlæggende principper forbliver de samme, uanset om du konkurrerer eller ej.

På konkurrence plan

Funktionel Fitness som konkurrencesport inkluderer individuelle konkurrencer såvel som holdkonkurrencer med to-fire deltagere. For at sikre, at atleterne bliver testet i forskellige fysiologiske parametre, består konkurrencerne typisk af 4-6 workouts, der dækker områder som “udholdenhed”, “styrke”, “kropsvægt”, “færdighed”, “blandet” og “power”.

Alle øvelser, der kan indgå i en konkurrence, defineres altid på forhånd i en regelbog for at undgå tvivl om standarden for en øvelse. Sammensætningen af workouts og valg af øvelser kan dog variere fra konkurrence til konkurrence.

Der konkurreres i fire forskellige rækker; fundamentale, scaled, intermediate og RX, for at imødekomme forskellige niveauer af erfaring og færdigheder.

Som træningspas
Et træningspas består typisk af 1-3 workouts, hvor du udfører et bestemt antal gentagelser af en øvelse enten inden for en bestemt tidsramme eller med så meget vægt som muligt. Der er også mulighed for at sætte en tidsgrænse, hvor du skal udføre så mange gentagelser som muligt.

En workout varer normalt mellem 5-20 minutter og inkluderer en kombination af gymnastiske kropsvægtsøvelser, vægtløftning, løb, ergometermaskiner, sjipning samt øvelser med kettlebells og håndvægte. Denne variation tester udøveren på flere fysiologiske parametre såsom aerob udholdenhed, anaerob kapacitet, maksimal muskelstyrke og maksimal effektudgang.

Holdtider

Mandag, tirsdag & onsdag

Kl. 06.00 – 07.00 (kun onsdag)

Kl. 16.30 – 17.30

Kl. 17.30 – 18.30 

Torsdag

Kl. 14.00 – 15.30 m. Ungevejen (lukket hold)

Kl. 16.00 – 18.00 m. SSP (lukket hold)

Kl. 18.00 – 19.00 

Fredag

Kl. 15.30 – 16.30

Kl. 16.30  17.30

 

Lørdag & søndag

Kl. 09.00 – 10.00 

Kl. 10.00 – 11.00